Algemene voorwaarden voor wegvervoer
Algemene voorwaarden voor wegvervoer
ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR WEGVERVOER
Algemeen – Toepassing
Deze vervoerovereenkomst, nationaal of internationaal, wordt beheerst door de bepalingen van het CMR-verdrag en door deze voorwaarden.
Tegenstrijdige voorwaarden of bepalingen van de afzender of de geadresseerde zijn niet van toepassing, tenzij deze uitdrukkelijk en schriftelijk door de vervoerder worden aanvaard.
De ondertekening van de vrachtbrief door de verlader, het personeel van de laadkade of de expediteur-commissionair bindt de afzender, en de ondertekening door de stuwers, de laders/ lossers of het personeel van de loskade op bestemming bindt de geadresseerde.
De afzender staat er voor in dat zijn contractspartij, de geadresseerde, kennis heeft genomen van deze voorwaarden en hiermee akkoord gaat; bij gebrek daaraan zal hij de vervoerder vergoeden voor alle kosten en vrijwaren tegen eventuele aanspraken.
⸻
Laden – Lossen – Gewicht
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, komen partijen uitdrukkelijk overeen dat het laden en lossen respectievelijk door de afzender of de geadresseerde wordt uitgevoerd. Voor zover de chauffeur door de afzender of de geadresseerde wordt verzocht deze handelingen te verrichten, gebeurt dit onder toezicht, controle en formele verantwoordelijkheid van respectievelijk de afzender of de geadresseerde. De vervoerder aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door en/of tijdens het laden en lossen.
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen en voor zover dit mogelijk en/of noodzakelijk is, gebeurt het vastzetten van de lading door de vervoerder op basis van de instructies van de afzender of verlader, gegeven volgens de geldende wetgeving afhankelijk van de route. Indien het door de vervoerder gebruikte voertuig of de wijze van vastzetten ongeschikt blijkt wegens onjuiste of onvolledige door de afzender of verlader verstrekte informatie, of indien de verpakking onvoldoende stevig blijkt om een veilige ladingzekering te waarborgen, zijn alle daaruit voortvloeiende kosten en schade volledig ten laste van de afzender.
De levering vindt plaats aan de drempel of het laadperron van de gebouwen, tenzij een andere plaats is overeengekomen.
De verplaatsing van het voertuig op het terrein van de afzender, de verlader of de geadresseerde gebeurt volledig volgens hun instructies en onder hun verantwoordelijkheid. De vervoerder kan deze instructies echter weigeren indien hij ervan overtuigd is dat de lokale omstandigheden de veiligheid van het voertuig of de lading in gevaar brengen.
Indien op het overeengekomen levertijdstip niemand bevoegd aanwezig is, wordt de vervoerder geacht de goederen ter plaatse te lossen. De levering wordt vervolgens door de vervoerder aan de afzender/opdrachtgever meegedeeld op eender welke wijze, waarna deze geacht wordt de levering zonder enig voorbehoud te hebben aanvaard.
Tenzij de afzender uitdrukkelijk aan de vervoerder heeft gevraagd het bruto-gewicht van de lading te controleren overeenkomstig artikel 8, lid 3 van het CMR-verdrag, blijft de afzender verantwoordelijk voor elke overbelasting, zelfs per as, vastgesteld tijdens het vervoer. De afzender vergoedt alle daaruit voortvloeiende kosten, inclusief schade door immobilisatie van het voertuig en eventuele boetes of andere uitgaven.
⸻
Instructies
Werknemers van de vervoerder mogen geen instructies of verklaringen aanvaarden die de vervoerder verbinden buiten de grenzen voorzien betreffende:
• de waarde van de goederen als referentie bij totaal of gedeeltelijk verlies of schade (art. 23 en 25 CMR)
• leveringstermijnen (art. 19 CMR)
• remboursinstructies (art. 21 CMR)
• bijzondere waarde (art. 24 CMR) of speciaal belang bij aflevering (art. 26 CMR)
• instructies of verklaringen betreffende gevaarlijke goederen (A.D.R.) of goederen onder bijzondere regelgeving.
⸻
Opslag
In geval van opslag door de vervoerder is deze niet aansprakelijk voor diefstal met braak en/of geweld, brand, ontploffing, blikseminslag, neerstorten van luchtvaartuigen, waterschade, eigen gebreken van de goederen of hun verpakking, verborgen gebreken en overmacht.
De aansprakelijkheid is in elk geval beperkt tot maximaal 8,33 bijzondere trekkingsrechten (B.T.R./D.T.S.) per kilogram verloren of beschadigde goederen, met een absoluut maximum van 25.000 euro per gebeurtenis of reeks gebeurtenissen met dezelfde schadeoorzaak. De vervoerder is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals economische verliezen, gevolgschade of immateriële schade.
⸻
Wachttijden / Stilstand
De vervoerder heeft recht op vergoeding voor de stilstandtijden van het voertuig.
Bij gebrek aan andersluidende overeenkomst wordt verondersteld dat de vervoerder één uur laden en één uur lossen voor zijn rekening neemt. Na dit uur heeft de vervoerder recht op een vergoeding ter dekking van alle kosten voortvloeiend uit bijkomende stilstand.
De vervoerder heeft eveneens recht op vergoeding van stilstand die in de omstandigheden van het vervoer de normale duur overschrijdt.
⸻
Aansprakelijkheid
De vervoerder is enkel aansprakelijk voor schade aan de vervoerde goederen overeenkomstig de toepasselijke bepalingen van het CMR-verdrag.
Indien door het vervoer schade wordt veroorzaakt aan andere goederen onder toezicht van de afzender, verlader of geadresseerde, maar die niet tot de vervoerde goederen behoren, is de vervoerder enkel aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn fout of nalatigheid. Behoudens opzet is deze aansprakelijkheid beperkt tot 8,33 rekeneenheden per kilogram bruto gewicht van de vervoerde lading per schadegeval.
⸻
Facturatie – Betalingen – Pand / Retentierecht
De opdrachtgever is gehouden de vervoersprijs te betalen, zelfs indien hij de vervoerder verzoekt deze bij de geadresseerde te innen.
Bij annulering van een rit binnen 24 uur vóór aanvang blijft de volledige ritprijs verschuldigd.
Voor palletuitwisseling mag de vervoerder een aanvullende vergoeding aanrekenen.
Elke compensatie tussen de vervoersprijs en eventuele bedragen te vorderen van de vervoerder is verboden.
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn facturen betaalbaar tegen vervaldatum en zonder korting.
Bij niet-betaling op vervaldatum brengen openstaande bedragen van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling interest op aan het rentetarief voorzien in de wet van 2 augustus 2002 betreffende betalingsachterstand in handelstransacties.
Wanneer dergelijke interest verschuldigd is, heeft de vervoerder van rechtswege en zonder ingebrekestelling recht op een forfaitaire schadevergoeding van minimaal 10% van het onbetaalde bedrag. Deze redelijke vergoeding sluit een eventuele gerechtskostenvergoeding of andere bewezen invorderingskosten niet uit.
Bij niet-betaling op vervaldatum worden bovendien alle nog niet vervallen facturen onmiddellijk en integraal eisbaar, van rechtswege en zonder ingebrekestelling.
Alle vorderingen van de vervoerder op de opdrachtgever, zelfs indien zij betrekking hebben op meerdere zendingen of op goederen die niet langer in zijn bezit zijn, vormen één ondeelbare schuld waarop de vervoerder al zijn rechten en voorrechten kan uitoefenen.
De vervoerder kan tevens een pand- en/of retentierecht uitoefenen op alle goederen of materialen die hij verzendt, vervoert, opslaat of op welke wijze dan ook onder zich heeft, tot dekking van alle huidige en toekomstige vorderingen op de opdrachtgever.
Ongeacht insolventie, schuldoverdracht, beslag of samenloop kan de vervoerder compensatie of novatie toepassen tussen zijn eigen verplichtingen en deze van de contractspartij. Kennisgeving of betekening van insolventie, schuldoverdracht, beslag of samenloop doet geen afbreuk aan dit recht.
⸻
Slotbepalingen
Bij betwisting tussen partijen zijn de rechtbanken van de maatschappelijke zetel van de vervoerder bevoegd, onverminderd artikel 31, lid 1 van het CMR-verdrag. Het Belgisch recht is van toepassing.
Indien om welke reden dan ook één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden niet toepasbaar zouden zijn, blijven de overige bepalingen volledig van kracht.